تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/22 - 12:39
کد خبر: 507446

در برنامه «رو در رو» شبکه رادیویی جوان مطرح شد؛

رو در رو/ تاثیر انتخابات ایران بر نظم بین‌الملل

رو در رو/ تاثیر انتخابات ایران بر نظم بین‌الملل

در ادامه این گزارش قصد داریم با توجه به نزدیکی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به موضوع انتخابات در ایران و تاثیرات آن بر اشکال نظم منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازیم.  

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامه رودررو در شبکه رادیویی جوان صدا و سیما، هر هفته به مسائل مهم بین المللی از منظر اندیشکده های جهان می پردازد؛ در ادامه این گزارش قصد داریم با توجه به نزدیکی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به موضوع انتخابات در ایران و تاثیرات آن بر اشکال نظم منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازیم.  

کارشناسان برنامه:

محمدعلی رحیمی نژاد (دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی)
محمد جهاد (کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران)
دکتر جهان پرور (عضو هیات علمی دانشگاه)

 دوستان عزیزم سلام وقتتون بخیر من محمدعلی رحیمی نژاد به اتفاق جناب آقای جهاد و آقای امیری در خدمتتون هستیم.
 اما موضوعی که در این هفته از رادیو جوان در خدمتتون خواهیم بود بحث انتخابات کشورمون هست و تاثیری که بر نظم بین الملل دارد خب ما به طبع روال گذشته. دانشکده‌های دنیا رو بررسی کردیم مطالبی که در رابطه با انتخابات ایران گفتند و در پی این هستیم که بیایم بگیم این انتخابات تاثیری بر نظم بین الملل موجود دارد؟ و در ادامه اگر تاثیری دارد به چه صورتی خواهد بود اما برای شروع یه معرفی می‌فرمایید:

بنده جهاد هستم کارشناس روابط بین الملل در خدمت شما هستم. 

ممنونم آقای جهاد ما قرار هست که تو این برنامه از منظر ساختارگرایی به این موضوع ورود پیدا بکنیم به هر حال تفاوتی که تحلیل‌های علمی با تحلیل‌های عوامانه دارند بحث نظری هست یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که وجود داره خب از منظر نو ساختارگرایی یا اندیشه‌ای که در واقع در روابط بین الملل مطرح شد کشورها جایگاه خاصی دارند در نظام بین‌الملل جایگاه کشور خودمونو در چه سطحی می‌بینید و انتخابات کشور ما چه تاثیری بر این نظم خواهد گذاشت؟

 بسیار ممنونم از سوالی که مطرح فرمودید. خوب با توجه به دیدگاه ساختارگرایی همانطور که شما هم اشاره فرمودید بسیاری از علمای روابط بین‌الملل به خصوص آقای کنت والتس دیدگاه ساختارگرایی رو مطرح می‌کنند که در این دیدگاه قدرت های دنیا به دسته‌های مختلفی از جمله قدرت‌های بزرگ، متوسط و قدرت‌هایی با برد تاثیرگذاری کمتر« قدرت‌های کوچک» تقسیم میشوند.

تاثیرگذاری این‌ها در ساختار نظام بین‌الملل خوب به واسطه توانمندی‌هایی که دارند حالا چه توانمندی‌های مادی و چه توانمندی‌های در واقع به صورت قدرت نرم خوب برد در واقع قدرت این‌ها بیشتر هست در سطوح مختلف قدرت‌های میان‌رده‌تر که بعد تاثیرگذاریشون در واقع در منطقه هست و میشه اونها رو در بعد قدرت های منطقه‌ای به حساب آورد و محسوب کرد و قدرت های کوچک و قدرت‌هایی که اثرگذاری کمتری دارند در نظام بین‌المللی.

برای اینکه در واقع بتونیم میزان تاثیر انتخابات در واقع کشورمون رو در حقیقت در نظم بین الملل و نظام بین الملل بررسی بکنیم بهتر هستش که ابتدائاً این موضوع برای ما روشن باشه که جایگاه ایران در نظام بین الملل جز کدام دسته از این قدرت‌ها در واقع به حساب میاد و ما ایران رو می‌تونیم یک قدرت در واقع بزرگ در نظر بگیریم یا میتونیم یک قدرت با تاثیر گذاری کنش های منطقه‌ای و در واقع یا یک قدرتی که کوچک بالاخره. عرض شود که خوب ما در نظام بین‌الملل در عصری در واقع در واقع داریم زندگی می‌کنیم که تمام کنش‌ها و واکنش‌های دولت‌ها از هم متاثر هست و یک شرایط حالا به اصطلاحی پیچیده و شبکه‌ای در نظام بین‌الملل حکمفرما هست که در عین حالی که بنده من نگاهم این هست در عین حال که کنش های یک کشور می‌تواند برد منطقه‌ای داشته باشد می‌تواند اثرگذاری رو در واقع در سطوح بین الملل هم داشته باشد و تمام کنش و واکنش‌ها در نظام بین‌الملل به هم در واقع وابسته هستند.

و از این جهت همانطور که ما ایران با یک قدرت منطقه‌ای می‌دونیم یعنی و معتقد هستیم که در بازی قدرت‌های دنیا ایران در واقع برد کنش‌های ایران و تصمیماتی که میگیره خوب علاوه بر اینکه در واقع در منطقه بسیار به عنوان بازیگر اثرگذاری محسوب میشه و انتخابات این کشور میتونه بر نظم منطقه ای در واقع اثرگذار باشه خوب. در نظام بین الملل هم خروجی هایی که در واقع این تصمیمات متاثر از در واقع حالا دستگاه دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی می‌تونه داشته باشه به عنوان رویکردهای مختلف در واقع از برآمده از دولت‌ها هستند در واقع میتونه در نظام بین الملل هم اثرگذاری خودشو داشته باشه پنجره‌ای برای دیدن آن سوی دیوار اتاق فکرهای جهان روزنه‌ای برای یک نگاه عمیق به تحولات پیرامونی ما رودررو. ممنون آقای جواد اگه اجازه بدید بریم وارد اصل ماجرا بشیم خوب اتفاقی که در سیاست خارجی ما افتاده و بحث انتخابات شاهد دو قطبی‌هایی بودیم یعنی الان ما شاهد این هستیم تفکری در جامعه ترویج شده که ناشی از اینه که یا باید پیشرفت درون‌زا داشته باشیم رو پای خودمون بایستیم مشکلاتمون رو حل بکنیم یا متکی به غرب که هر دو تفکر هم طرفدارای خودشونو دارن یکیشون در دهه ۹۰ پیروز شد انتخابات رای آورد و برخی دیگر هم که شاهد بودیم به هر حال رئیس جمهور شهیدمون داعیه دارش بود. و اینجا لازمه من به چند تا مقاله اشاره بکنم در زمینه قطبی نگری و تفکر قطبی که بر جامعه ایرانی حاکمه تو عبارت خودمونی خودمون تعریف میکنیم میگیم یا از این ور بوم افتاده یا از اون طرف مقاله‌ای که کار شده در رابطه با این زمینه میگه که ایرانیان یا به صورت افراطی غرب پرستن یا به صورت افراطی غرب و نادیده می‌گیرند یعنی عملاً این اتفاق افتاده و چیزی که شاید نوآوری بود در دستگاه سیاست خارجی ما طی سه سال اخیر از این دو تا نگاه که ماه عسل روسای جمهور قبلی بود عبرت گرفت یعنی اومد هم نگاه منطقه‌ای داشت هم جهانی. هم ما ارتباطمونو با چین تقویت کردیم سفر رئیس جمهورمون به چین بود مراوداتمون در حجم بسیار وسیع توسعه پیدا کرد و هم با روسیه یا دیگر قدرت‌هایی که در سطح دنیا مطرح اند و از طرفی اومدیم ظرفیت‌های منطقه‌ای رو دیدیم یعنی با کشورهای همسایه بهترین تعامل سعی کردیم برقرار بکنیم اون دشمنی که بین کشورمون و عربستان بود تا حد زیادی خنثی شد و مبنایی برای تعاملات شکل گرفت و اصلاً نشون داد تعامل با منطقه و دنیا به معنای این نیست که ما اصول خودمونو زیر پا بگذاریم به معنای این نیست که به فلسطین کمک نکنیم به معنای این نیست که رژیم صهیونیستی باید به حیات خودش ادامه بده و مقابله نشه.

 اینها همه با هم تلفیق شد خب نظرتون در زمینه قطبی نگری و اینکه به نظرتون انتخاباتی که در پیش داریم چه پیامی رو میتونه به دنیا یا منطقه مخابره بکنه؟ حالا هر کدوم از این تفکراتی که نمایندگان خاص خودشونو دارن و رای بیارن بسیار ممنونم از سوالی که مطرح فرمودید همونطور که شما هم جناب دکتر اشاره فرمودید خوب رویکردهای سیاست خارجی ما در در واقع دولت های قبلی و فعلی اگر بخواهیم به یک نگاه مقایسه‌ای در واقع نگاه بکنیم ببینیم مسئله خوب تفاوت های داشته این بحث در واقع کدخدا محوری که دولت قبل دنبال می‌کرد و بیشتر توجه اون به در واقع اولویت دادن به اروپا و امریکا بود در مباحث سیاست خارجی خوب ما نمی‌خوایم در واقع حالا تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته رو کتمان بکنیم منتها همانطور که در واقع حالا خروجی این تصمیمات در واقع محرز هست و بعد از سالها داره عریان میشه خوب آن چیزی که ما از سیاست خارجی میخواهیم یعنی تامین منافع ملی تامین در واقع. 

در خدمت بودن سیاست خارجی برای در واقع منافع مردم خوب تا اونجایی که در واقع حداقل به گمان بنده بسیاری از این منافع تامین نشدند همانطور که شما هم فرمودید خوب دولت جناب آقای دکتر رئیسی شهید جمهور وقتی به روی کار اومدن با توجه به معضلاتی که در دولت قبل بود یعنی اون نگاه یک جانبه گرایی و غرب گرایانه در واقع و فهم این چالش هایی که در واقع نگاه یک جانبه گرایی به اروپا و امریکا برای ایران و معضلاتی که برخاسته از اون بود. و ناشی شده بود باعث شد که سیاست در واقع منطقه گرایی در اولویت کار سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی ما قرار بگیره و از سمت دیگه اون آسیبی که در واقع یک جانبه‌گرایی و نگاه قطبی به ماجرا در واقع به ما وارد آورده بود در دولت جناب آقای رئیسی سعی شد با تعدد شرکای در واقع بین المللی بازسازی و ترمیم روابط بین‌الملل در منطقه و در حقیقت توجه به حوزه‌هایی که در دولت قبل اشاره نمی‌شد حالا به صورت ویژه حوزه قفقاز از سمت دیگه حوزه منطقه ترمیم روابط با عربستان که در واقع بازیگر مهمی در منطقه محسوب میشه و مباحثی از این دست و گستردگی روابط باعث شد که بخشی از در واقع چالش هایی که ما در دولت قبل به اون روبرو بودیم در حقیقت مرتفع بشه با این تلاش های که صورت گرفت در. مدت کوتاهی که ایشون بودند.

اگه موافق باشید بریم نظر اندیشکده‌های غربی و در رابطه با انتخابات ایران ببینیم و جویا بشیم که نگرشی که اندیشکده‌های غربی در رابطه با انتخابات ایران دارند چی هست و مقایسه بکنیم با نگرشی که خودمون داشتیم. یعنی این دو قطبی که شاید تو جامعه شکل گرفته و هر کدوم کارایی خاص خودشو داشته و تعابیری که فرمودید در حل معضلات شاید نگاه ایده آل ما این باشه که هر دو نگرش باید باشه ما نباید هیچ وقت بیایم علناً اعلام بکنیم که تمام کشورهای دنیا نمی‌تونن با ما ارتباط بگیرند در بستیم و فقط می‌خوایم رو پای خودمون بایستیم چون. به لحاظ اقتصادی و به لحاظ سیاسی یه چیز غیرممکنه و از طرفی هم نباید گره بزنیم که ما الا باید با چین وارد مذاکره بشیم فقط چین میتونه مشکلات ما را حل بکنه فقط هند میتونه فقط آمریکا میتونه فقط. اتحادیه اروپا میتونه این نگرش شاید بهتر بتونه کمک کنه ولو در مقام بیان باشه.

کاری از گروه تاریخ و معارف شبکه رادیویی جوان

رو در رو

اما اندیشه‌های دنیا نظر متفاوتی دارند یعنی من قسمت کتابخونه اندیشکده انگلیس که عنوانش این هست یونایتد. کینگدم پارلمانت یا اندیشکده بروکینز یا شورای روابط خارجی آمریکا یا شورای آتلانتیک اندیشکده‌هایی که هست این‌ها که خروجی به صورت رسانه‌ای می‌فرستند و رسانه‌ها کار می‌کنند لب مطلبشون اینه ایران انتخابات ندارد انتخابات ایران انتخابات دموکراتیکی نیست انتخاباتی که بر پایه اعتماد و آرای مردم باشد نیست اما سوال اینه چنین انتخاباتی که شما دارید به کار می‌برید و در واقع میاید میگید انتخابتون چرا در بزنگاه انتخابات میاد از کاندیدای خاص حمایت می‌کنید. تجویز میکنید فردی مثل خانم سوزان مالونی معاون رئیس جمهور و مدیر برنامه سیاست خارجی بروکینز هست ایشون معاون رئیس جمهور آمریکاست میاد چینش جدید انتخابات مطرح میکنه که حالا اسم افراد رو نمیاریم که تو این چینش این فرد میتونه کمک بهتری به روابط ایران و آمریکا بکنه و دقیقا اون اتفاقی بیفته که ما می‌خوایم و در ادامه فرد دیگری که ایرانی الاصل هست مدیر پروژه ایران در گروه بین الملل هست آقای واعظ میاد میگه که. فکر می‌کنم انتخاب ریاست جمهوری با مشارکت ۴۲ درصدی که رخ داد این مطلب برای دوره قبله یک فاجعه بود مردم ایران بعید میدونم که اینقدر مشارکت داشته باشند و عملاً حرفی که میاد میزنه با یه سری انگاره‌های غلط میگه ۸ مشارکت وجود داشته و در ادامه میاد زمینه چینی میکنه بستر سازی میکنه که این واقعیتو نشون بده که انتخابات ایران از قبل مشخص شده و غیر قابل تغییره به همین روال شورای آتلانتیک الان تحلیلش هست.

 اگر مخاطبان گرانقدر فرصتی داشته باشند و سرچ بکنند تعابیری مثل انتخابات اضطراری ایران. در واقع ما اینجا اومدیم این نکته رو خدمتتون بگیم که اون چیزی که اندیشکده‌ها ایجاد می‌کنند در راستای منافع آمریکاست یه ادبیات ایجادی ما شاهد این بودیم که مقام معظم رهبری یا خیلی از مسئولین ما ادبیاتی به کار بردند که ادبیات غربی نباشه نمونه ملموسش از کلمه توسعه گفتن استفاده نکنید و کلمه پیشرفت را به کار ببرید و مصادیق این چنینی حرف اینه که این اندیشکده‌ها وظیفه‌شون این بوده که بیان به دنیا و خود جامعه غرب اول بفهمونن ماهیت ایران چیه ماهتی که در ایران نشون دادن تو رسانه‌هاشون همه جا هست اینه که ایران انتخابات ندارد و در وهله دوم به خود مردم ایران اینو. در واقع بقبولانند تا اینکه به اهداف خودشون برسن حالا از هر طریقی که ممکن هست اما نکته اساسی اینه که شمایی که میگید در ایران انتخاباتی وجود نداره چرا میاید در تحلیل خودتون اسم کاندیداها رو میارید و تجویز میکنید برای رسانه‌ها که ببینید فلان فرد اگر رای بیاره در راستای منافع ما هست از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید دوره‌های قبلم بوده انتخابات سال ۹۲ اگه حضور ذهن داشته باشید ۸۴ و سال‌های مختلفی که در واقع ما شاهد این هستیم رسانه‌های غربی میان پای کار از یک کاندیدا حمایت می‌کنند و دنبال این هستند . بنابراین نشون داده میشه که اینجا اولاً دموکراسی حاکم چون مردم دارن انتخاب میکنن یا سال ۹۶ همین اندیشکده‌های غربی کلاً اومدن گفتن از قبل مشخصه دولت فعلی بر سر کار نخواهند ماند و دیدیم که بالعکس آقای روحانی رای آوردند و میخوایم به این نکته برسیم که تلقی که ما از ایران در دنیا حاکمه یه مورد اشتباهی هست که اندیشکده‌های غربی خودشون بهش نمی‌پردازند یعنی عملا میخوان ما را در معرض اتهام قرار بدن و از اون طرف هم خودشونو تبرئه کنن نظرتون رو بفرمایید.

بسیار ممنونم آقای دکتر خوب همونطور که شما فرمودید رسانه ها و اندیشکده های مختلف در دنیا. ما باید این پیش فرض رو اول در نظر داشته باشیم که تقریبا هر اندیشکده‌ای در جهان ذیل سیاست‌هایی در واقع در حال فعالیت است حتی اونهایی هم که در واقع ادعا و دایه مستقل بودند و کار مستقل هم دارند باز متاثر هستند از شرایط بین الملل از فضایی که در واقع در اون در حال فعالیت هستند همانطور که شما اشاره کردید اندیشکده های مختلف در مدت اخیر سعی کردند که یک تصویری را بعدسازی بکنند از انتخابات. در ایران که این تصویر در واقع یک تصویر کاریکاتوری هست بیشتر از اینکه در واقع نزدیک به آنچه در کشور ما در حال وقوع است میگن دموکراسی ما از عربستان هم ضعیف‌تره یعنی نقشه بسیار جالبه عربستان نارنجیه بعد ایران قرمزه ایران در کنار کشوری مثل چین قرار گرفته و روسیه حتی بسیار جالبه بله من گزارشی رو می‌دیدم از موسسه سلطنتی روابط بین الملل که خانم صنم وکیل اونجا در واقع یک مطلبی رو منتشر کرده بودن ایشون معاون برنامه ریزی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این. اندیشکده هستند که در اونجا گفته بودند که انتخابات در ایران در حقیقت تمرین دموکراسی نیست و انتهای در واقع این گزارش یک ادعایی رو مطرح می‌کنند که برای خود بنده خیلی جالب بود اونجا گفته بودند که بنیان‌های جمهوری اسلامی از هم پاشیده و خیلی موضوع جالبه و حکومت نمی‌تواند حمایت عمومی رو برای خودش جلب بکنه ما شاید دم دستی ترین در واقع موضوعی رو که میتونیم در نقض این در واقع تحلیل به عنوان شاهد مثال بیاریم.

در واقع شهادت رئیس جمهور ما بود و تیم همراه اگر که اونطوری که اندیشکده‌های غربی در همه این سال‌ها و به خصوص در واقع در شرایطی که کشور ما در واقع در آستانه حالا با توجه به شرایطی که پیش آمده در آستانه برگزاری انتخابات هست به این شکلی که در واقع اندیشکده‌ها دارن برسازی می‌کنند و تصویرسازی می‌کنند از شرایطی که داخل کشور ما در حال وقوع است پس این جمعیت میلیونی که حضور پیدا میکنه در کف خیابان ها این سرمایه اجتماعی عظیمی که در واقع در. مقاطع مختلف زمانی برای موضوعات مختلف پس این پشتوانه مردمی و این حمایت عمومی مردمی که شما ازش حرف میزنید به چه شکل هست من گریز میزنم چون یه مسئله بنیادینی الان شکل گرفته یعنی مسئله بنیادین این هست که چرا اندیشکده‌های غربی در مقام تحلیل و ارائه راهکار واقعیات جامعه ایرانی بروز نمیدن  خب این شاید یه رجعت هم باید انجام بدیم به نظریه ساختار گرایی برمیگرده به ۴۵ سال قبل. 

یعنی یه بازیگری در این نظام بین الملل ایجاد شده که همخوانی نداره با سیاست‌های آمریکا ما در برنامه قبل بود که جناب آقای کریمی پژوهشگر مسائل چین رو داشتیم ایشون اومدن مطرح کردن گفتن که آمریکا تو نظمی که ایجاد شد دید چین قدرت گرفته بهش یه سری نقش ها داد و خود چین رو با خودش همراه کرد که بتونه از سیاست‌های کلانش مثل مقابله با ایران و موارد دیگه استفاده ببره رقابت با روسیه و موارد مشابه اما این بازیگری که ۴۵ سال پیش تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران پا به عرصه نظام بین الملل گذاشت. هژمونی آمریکا را به چالش کشید هیچ با هیچ کدوم از سیاستهایی که در واقع آمریکا داشت تجویز میکرد به عنوان فردی که ابر قدرت دنیا هست همخوانی نداشت تو عبارت خیلی ساده و خودمونی همون نظریه ساختار گرایی بخواهیم تبیین کنیم میاد میگه که هر کسی به فراخور توانایی خودش باید در پی اهدافش باشه خب ایران یک سری آرمان ها و ارزش هایی را مطرح کرد که درخور توانمندی ایران اون موقع نبود ولی ما شاهد هستیم تو این چهار دهه که گذشته خیلی از این آرمان‌ها و اهدافی که داشتیم از جمله اینکه از یک بازیگر کوچک تو همون نظریه تبدیل به یه بازیگر قدرتمند منطقه بشیم محقق شده. و تفاوت دیگه‌ای که وجود داشت اینه که ایران درسته سیاستمداران و رهبران ایران آرمان گرایانه فکر می‌کنند ولی واقع بینانه رفتار می‌کنند یعنی این واقع بینی در مقاطع مختلف ما دیدیم حمایت از مردم مظلوم غزه و موارد مشابهی که هست شاید مثالش خیلی زیاده می‌خوایم به این در واقع چالش بپردازیم که علت اینکه اندیشکده غربی این برساخته و این تصویر رو دارن تو دنیا مدام تکرار می‌کنند اینه که قبول ندارند همچین نظامی یعنی در راستای منافعشون نیست چرا دموکراسی تو ایران قابل قبول نیست چون منافع من غرب رو محقق نمیکنه.

من دنبال کسی هستم که وقتی سر کار میاد هر چیزی گفتم در خاورمیانه مثل دوره شاهنشاهی پیاده کنه حتی برای تصمیماتی که میخواهم بگیرم نیازی نیست اصلا هر مقامی از اون کشور چه شاه باشه چه وزیر نیازی نیست که اجازه بده خودمون انجام میدیم اینقدر مستشار داریم که بتونن کارامونو تو اون کشور پیش ببرند پس مبنای بنیادینی که وجود داره الان اندیشکده های غربی مثال زدیم چند موردشو میان از ایران به عنوان یک کشوری که دموکراسی در اون رعایت نمیشه نام میبرند علت بنیادینش اینه که یک بازیگری هست که خلاف منافع آمریکا داره رفتار میکنه. و تفاوتی که با بازیگران دیگه شبیه چین یا روسیه و موارد دیگه داره اینه که همزمان صداقت داره اینو میگه ما شاهد این بودیم رهبران چین به این قدرت برسند خیلی جاها تو محافل علمی هم صحبتش میشه میگه که شما باید از چین یاد بگیرید دشمنیتون ابراز نکنید و ما شاهد این هستیم که الان اگر کشورهای در حال توسعه کشورهای جهان سوم اگر چشم امیدی داشته باشند به خاطر همین صداقتی هست که ایران داشته یعنی ایران و رهبر واقعی خودشون می‌دونن در رسیدن به خواسته‌ها بریم برگردیم ادامه میدیم. 
گفتن شنیدن و فکر کردن را به صورت رودررو دنبال کنید

با نگاه رودررو تحولات جهان را عمیق‌تر تحلیل می‌کنیم رو در رو.

در این قسمت در خدمت جناب آقای دکتر جهانپرور هستیم از اساتید برجسته دانشگاه و نظرشونو می‌خوایم بپرسیم در رابطه با این تناقضی که وجود داره یعنی اندیشکده‌های غربی از یک طرف میگن نظام انتخاباتی در ایران کاملاً یک طرفه است اصلا دموکراسی رعایت نمیشه از قبل مشخصه و از یک طرف هم میان گزینه‌ها رو بررسی می‌کنند سناریوها را مطرح می‌کنند و از کاندیدای خاص حمایت می‌کنند تا اون رای بیاره آقای دکتر در خدمتتون هستیم این موضوع بهش بپردازیم.

بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت جنابعالی همکاران محترمتون و شنوندگان عزیز. عرضم به خدمت شما که همونجور که مستحضرید انتخابات یکی از ابزارهای بسیار مهمیه برای به رسمیت شناخت به رسمیت شناختن ساختار حاکمیتی یک کشور و در واقع در همه کشورها به تناسب این در واقع انتخابات حتی در کشورهایی که نظام استبدادی و دیکتاتوری دارند حتی به صورت فرمایشی هم این در واقع انتخابات صورت میگیره. در کشور ما ایران در واقع انتخابات واقعا به صورت آزاد هست و افرادی هم که در واقع به عنوان کاندیداها کاندیداهای حالا سمت‌های مختلف در واقع ثبت نام می‌کنند و گزینش میشن بر اساس یک سری معیارها و اصولی که مرتبط با نظام جمهوری اسلامی ایران هست انتخاب میشن و لذا معمولاً در کشورهایی که حالا به نوعی غرض ورزانه نسبت به کشور ما در واقع صحبت می‌کنند من باید عرض کنم که معمولاً. افرادی رو در افراد و در واقع کاندیداهایی رو معمولاً ازشون حمایت می‌کنند که یا در واقع در راستای منافع غرب عمل می‌کنند و یا با هدف این هست که یک تخریبی نسبت به شخصیت اون فرد صورت بگیره لذا این در واقع بحث انتخابات که یک بحث تفصیلی و نیازمند گفتگوی بیشتری هست شاید من در همین حد عرض بکنم خدمت شما که. مردم ما الحمدالله علی رغم اینکه بصیرت دارند ولی نیازمند این هستند که دائماً از طریق رسانه‌های داخلی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بشن و روشنگری بشه برای مردم که بتونن انتخاب موفقی را داشته باشند و انشالله شعارهای شعار آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی رو که از ارکان ساختار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی هست. انشالله تا ظهور حضرت مهدی عجل الله انشالله تحقق ببخشد.

 ممنونم آقای دکتر خواهش من در خاتمه فرمایشاتتون یک مصداق تاریخی هم بیارم اونم این هست که زمانی که انتخابات آمریکا برگزار شد دوره قبل بین ترامپ و بایدن و اون اتفاقاتی که چندین نفر زیر دست و پا له شدن حملاتی که شد در واقع به ساختمان ریاست جمهوری و اعتراضات شدیدی که شکل گرفت اند گفتند مصداق دموکراسی همینه ببینید چقدر دموکراسی قوی و قدرتمنده که. تونسته اینا رو جمع بکنه تونسته اینا رو اقناع بکنه و بله یه چند نفر آمدن کشته شدن اومدن آسیب دیدن ولی حالا شما در نظر بگیرید همین اتفاق مشابهشو می‌خوام خدمتتون بگم رئیس جمهور ما به شهادت رسیده در کنارش رئیس مجلس نداریم و امورات کشور داره برطرف میشه هیچ اعتراضی نیست هیچ. کشته‌ای ندادیم هیچ فردی له نشده زیر دست و پا همون اندیشکده غربی که ما رصد کردیم نوشته که این نشون میده که انتخابات تو ایران بی معنیه اگه معنا داشت وقتی رئیس جمهور از بین رفت دیگه باید کامل کشور به هم می‌ریخت یعنی این برساخت‌ها و این تصویرهایی که ارائه میدن نیازمند همون آگاهی هست که فرمودید و دائما باید به مردم ارائه بشه این تناقضاتی که در رفتار و فکرشون هست تشکر می‌کنم آقای دکتر لطف کردید در خدمتتون بودیم عرض بکنم که آنچه که مسلمه تمدن چند هزار ساله مردم ما بیانگر بسیاری از مسائل. لذا اگر در واقع ما بخواهیم بحث دموکراسی را در کشورهایی مثل امریکا که یک کشور لیبرال هست نگاه بکنیم شما مشاهده بفرمایید که تنها چیزی که در انتخابات کشورهای غربی اصلا اهمیت نداره اخلاق سیاست ورزی صحیح و اخلاق مداری هست و لذا خیلی نباید به صحبت‌های در واقع رسانه‌ها و مسئولین غرض ورز قلبی داشته باشیم و ما باید توجه داشته باشند که در واقع با آگاهی کامل انشالله انتخابات شون رو انجام بدن اون فرد مورد نظرشون رو انتخاب بکنن که انشالله. در واقع مسیر رئیس جمهور شهید ما را به عزیز ما را از آیت‌الله رئیسی رو انشالله ادامه بده.

 تشکر می‌کنم آقای دکتر خیلی استفاده کردیم تشکر می‌کنم از جناب آقای دکتر جهان پرور در خدمتشون بودیم پیرامون نکات انتخاباتی که فرمودند اما بریم برگردیم و جمع بندی نهایی رو داشته باشیم. 

رو در رو کاری از گروه تاریخ و معارف شبکه رادیویی جوان

در انتهای برنامه قرار داریم و از نظرات جناب آقای جهاد جویا میشیم پیرامون مسائلی که مطرح شد و دکترینی که بر اندیشکده آمریکایی حاکمه بفرمایید بسیار ممنونم از شما جناب یک پژوهشی در دانشگاه دفاع ملی شده بود سال‌های گذشته که در واقع. قدرت ایران رو در واقع در نظام بین المللی بحث بازدارندگی ایران رو مورد در واقع بررسی قرار داده بودند خیلی جالبه بدونید که نتیجه این پژوهش اساتید دانشگاه و در واقع محققین ما پیرامون اون تلاش کردند این بوده که در واقع مردم ایران هستند که برای کشور ما در واقع بازدارندگی ایجاد کردن اون سرمایه اجتماعی که همواره حالا ما میتونیم در گفتمان رهبر معظم انقلاب به عنوان گفتمان عزت مطرح بکنیم. که در واقع کشور ما ضمن اینکه در واقع مولفه‌های تاثیرگذاری و نفوذ نفوذ بر منطقه رو مثل مولفه‌های جغرافیایی شرایط ژئوپلیتیکی منابعی که در اختیار داره تمدن و تاریخی که در واقع از اون برخاسته هست و حکمرانی حالا مبتنی بر عقلانیت که در واقع بعد نرم‌افزاری این در واقع خطه محسوب میشه مردم ما هستند که در واقع به عنوان سرمایه اصلی در واقع کشور ما مهمترین نقش رو در. در واقع بازیگری کشور ما می‌تونن به عنوان یک در واقع مولفه مهم بازی بکنه.

 ممنون آقای جهاد استفاده کردیم از صحبتاتون بنیاد دفاع از دموکراسی پژوهشی منتشر میکنه هر ماهه تحت عنوان ردیاب سیاست خارجی آمریکا و جالبه بدونیم در ماه جاری یعنی بعد از شهادت رئیس جمهور ما وضعیت کشور ما قبلش طی سه سال اخیر بدترین عملکرد ایران در مقابل آمریکا در مقابل ایران و کشورهای حوزه مقاومت داشتند مثل لبنان سوریه اما طی پس از شهادت ریاست جمهوری ما این عملکرد الان خنثی‌ست یعنی اگر مخاطبین. بنیاد دفاع از دموکراسیا برن مشاهده بکنن ردیاب سیاست خارجی آمریکا را می‌بینند ایران به حالت خنثی در اومده و این به عنوان مولفه هست که انتخابات ایران خیلی تاثیرگذاره برای کشوری مثل آمریکا که چه رویکردی بخواد در پیش بگیره استفاده کردیم از همه مخاطبین عزیز خداحافظی می‌کنم و شما رو به خداوند بزرگ میسپارم یا علی خدانگهدار.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تشکیل ستاد تحلیف رئیس جمهور با حضور قالیباف
نقش کلیدی بانوان در «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی»
تأکید آیت الله سیستانی بر حفظ نظافت در زیارت اربعین ۱۴۰۳
ثبت اعتراض به نتیجه آزمون استخدامی ایثارگران تا پایان امروز
شکست بسکتبال ژاپن مقابل قهرمان جهان
نتایج ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top